Geometrie podvozku auta - základy

Geometrie podvozku auta - základy

Nastavení u OnRoad modelů aut 

Základní parametry:

Toe in (+) - sbíhavost, kola směřují dovnitř

Toe out (-) - rozbíhavost, kola směřují ven

Camber (-)  - záporný odklon (příklon), spodní část kola je více venku než horní

Camber (+) - kladný odklon, spodní část kola je více uvnitř než horní

Caster - záklon rejdového čepu

Drop - propad ramen

Roll Center - střed klopení nápravy

 

1. Toe in/ out

Přední náprava se u nastavuje na toe out až tou in (rozbíhavou až sbíhavou) a zadní náprava vždy na toe out (sbíhavou)

Náprava

Toe in/out

Vlastnosti

přední

Toe in

- jednodušeji řiditelný podvozek

- zmenšení nedotáčivosti

- zlepšení řiditelnosti při vjezdu do zatáčky

- zlepšení stability na rovném úseku

 

Toe out

- podvozek je „nervózní“

- zvětšení nedotáčivosti

-  zhoršení řiditelnosti při vjezdu do zatáčky

- obtížněji řiditelný podvozek

zadní

Toe in větší

- zvýšení nedotáčivosti

- zlepšení stability pod plynem při výjezdu ze zatáčky a při brzdění na vjezdu do zatáčky

- lepší záběr zadní nápravy

- zlepšení stability na rovném úseku

 

Toe in menší

- zhoršení stability pod plynem při výjezdu ze zatáčky a při brzdění na vjezdu do zatáčky

- horší záběr zadní nápravy

Rozbíhavost u přední nápravy a sbíhavost u zadní nápravy způsobí :

- zklidnění auta

- zadní část modelu lépe zabírá a předek lépe zatáčí

 

 2. Camber

Běžná hodnota odklonu kola bývá 0° až -3°. Kladná hodnota odklonu kola se nepoužívá.

 

Úhel odklonu kola

Kola

Vlastnosti

Větší Camber

přední

- citlivější řízení

 

zadní

- zmenšení trakce zadní nápravy při vjezdu a průjezdu zatáčkou (zvýšení skluzu)

Menší Camber

přední

- snížení citlivosti řízení

 

zadní

- zvětšení trakce zadní nápravy při vjezdu a průjezdu zatáčkou (snížení skluzu)

- pokud jsou tlumiče kolmo dojde ke smyku, smyk nastane velmi rychle a podvozek se bude velmi těžko ovládat

Hodnota odklonu kola pro přední nápravu je závislá na záklonu rejdového čepu (neboli čepu řízení) přední nápravy. Při větším záklonu rejdového čepu je vhodný malý nebo nulový odklon kola

 

3. Roll Center

Střed klopení zadní nápravy je bod, okolo kterého se zadní část podvozku při průjezdu zatáčkou naklápí (klopí). Ovlivňuje chování podvozku při vjezdu, průjezdu a výjezdu ze zatáčky.

Dále ovlivňuje záběr kol při akceleraci a brzdění.

Je závislý na konstrukci zadní nápravy

Poloha středu klopení

Vlastnosti

Nižší

- zvýšení záběru při akceleraci

- snížení záběru při brždění

- snížení možnosti převrácení modelu

- používá se na trati s nízkým záběrem

- snižuje opotřebení pneumatik

Vyšší

- snížení záběru zadní nápravy

- snižuje možnost převrácení modelu v zátáčce a při výjezdu ze zatáčky

 

4. Drop

Nastavení propadu ramene velmi ovlivňuje jízdní vlastnosti podvozku jako rychlost reakce podvozku při brzdění, akceleraci a přejezdu nerovností

Propad

Předek/ zadek auta

Vlastnosti

Menší

Předek

- horší zatáčení pod plynem

- výhodnější pro malé nerovnosti na trati

 

Zadek

- zhoršená trakce při ubrání plynu

Větší

Předek

- lepší zatáčení pod plynem

- lepší ovládání na nerovné trati

 

Zadek

- lepší ovládání na nerovné trati