Geometrie podvozku auta - základy

Nastavení u OnRoad modelů aut
Základní parametry:
Toe in (+) - sbíhavost, kola směřují dovnitř
Toe out (-) - rozbíhavost, kola směřují ven
Camber (-) - záporný odklon (příklon), spodní část kola je více venku než horní
Camber (+) - kladný odklon, spodní část kola je více uvnitř než horní
Caster - záklon rejdového čepu
Drop - propad ramen
Roll Center - střed klopení nápravy
1. Toe in/ out
Přední náprava se u nastavuje na toe out až tou in (rozbíhavou až sbíhavou) a zadní náprava vždy na toe out (sbíhavou)
Náprava |
Toe in/out |
Vlastnosti |
přední |
Toe in |
- jednodušeji řiditelný podvozek |
- zmenšení nedotáčivosti |
||
- zlepšení řiditelnosti při vjezdu do zatáčky |
||
- zlepšení stability na rovném úseku |
||
|
Toe out |
- podvozek je „nervózní“ |
- zvětšení nedotáčivosti |
||
- zhoršení řiditelnosti při vjezdu do zatáčky |
||
- obtížněji řiditelný podvozek |
||
zadní |
Toe in větší |
- zvýšení nedotáčivosti |
- zlepšení stability pod plynem při výjezdu ze zatáčky a při brzdění na vjezdu do zatáčky |
||
- lepší záběr zadní nápravy |
||
- zlepšení stability na rovném úseku |
||
|
Toe in menší |
- zhoršení stability pod plynem při výjezdu ze zatáčky a při brzdění na vjezdu do zatáčky |
- horší záběr zadní nápravy |
Rozbíhavost u přední nápravy a sbíhavost u zadní nápravy způsobí :
- zklidnění auta
- zadní část modelu lépe zabírá a předek lépe zatáčí
2. Camber
Běžná hodnota odklonu kola bývá 0° až -3°. Kladná hodnota odklonu kola se nepoužívá.
Úhel odklonu kola |
Kola |
Vlastnosti |
Větší Camber |
přední |
- citlivější řízení |
|
zadní |
- zmenšení trakce zadní nápravy při vjezdu a průjezdu zatáčkou (zvýšení skluzu) |
Menší Camber |
přední |
- snížení citlivosti řízení |
|
zadní |
- zvětšení trakce zadní nápravy při vjezdu a průjezdu zatáčkou (snížení skluzu) |
- pokud jsou tlumiče kolmo dojde ke smyku, smyk nastane velmi rychle a podvozek se bude velmi těžko ovládat |
Hodnota odklonu kola pro přední nápravu je závislá na záklonu rejdového čepu (neboli čepu řízení) přední nápravy. Při větším záklonu rejdového čepu je vhodný malý nebo nulový odklon kola
3. Roll Center
Střed klopení zadní nápravy je bod, okolo kterého se zadní část podvozku při průjezdu zatáčkou naklápí (klopí). Ovlivňuje chování podvozku při vjezdu, průjezdu a výjezdu ze zatáčky.
Dále ovlivňuje záběr kol při akceleraci a brzdění.
Je závislý na konstrukci zadní nápravy
Poloha středu klopení Vlastnosti Nižší - zvýšení záběru při akceleraci - snížení záběru při brždění - snížení možnosti převrácení modelu - používá se na trati s nízkým záběrem - snižuje opotřebení pneumatik Vyšší - snížení záběru zadní nápravy - snižuje možnost převrácení modelu v zátáčce a při výjezdu ze zatáčky
4. Drop
Nastavení propadu ramene velmi ovlivňuje jízdní vlastnosti podvozku jako rychlost reakce podvozku při brzdění, akceleraci a přejezdu nerovností
Propad |
Předek/ zadek auta |
Vlastnosti |
Menší |
Předek |
- horší zatáčení pod plynem |
- výhodnější pro malé nerovnosti na trati |
||
|
Zadek |
- zhoršená trakce při ubrání plynu |
Větší |
Předek |
- lepší zatáčení pod plynem |
- lepší ovládání na nerovné trati |
||
|
Zadek |
- lepší ovládání na nerovné trati |