Atomic VM-II 4WD

Atomic VM-II 4WD
Když jsem narazil při surfování po internetu na tuto novinku, zahořelo ihned mé strojařské srdce láskou k tomuto podvozku. Bohužel muselo uběhnout celé léto, než se mi naplnila peněženka příslušným obnosem, ale jakmile se tak stalo, neváhal jsem ani minutu. Kontaktoval jsem českého dovozce firmy Atomic a tento model si objednal. Po telefonické domluvě jsem hned druhý den ráno převzal od dovozce model Atomic-VM II kit. Auto je natolik krásně zpracované, že jsem se rozhodl podělit se s Vámi o zkušenosti s tímto modelem a touto třídou.
Tato novinka od Atomicu je v měřítku 1:10M (medium), což je zkrácené šasi 1:10. Toto měřítko se začíná prosazovat i v ČR a to díky Čelákovickému klubu, který celoročně pořádá ve svém městě pro tato auta závody. Proto jsem se ihned přihlásil do závodu a zatím jsem s autem odjel začátek sezony bez sebemenších problémů.
Model je dodáván jako kit, proto stavebnice neobsahuje pneumatiky, elektroniku, stabilizátory, pastorek na motor a karosérii. Výrobce dodal pouze bíle aero disky, na které můžete použít pneu s širokou škálou tvrdosti. Kartonová krabice s potiskem, o rozměrech 340x170x75, obsahuje úhledně poskládané jednotlivé sáčky s díly, které jsou popsány písmeny a navazuji na sebe logicky tak, jak jde stavba za sebou. (obr. 1). Tím, že je model v rozsypu, je určen pro zkušenější modeláře, ačkoliv i začátečník si díky návodu, který je rozkreslen krok po kroku, se stavbou lehce poradí. Ke stavbě postačí základní nářadí a vybavení modeláře t.j. imbus klíče 1.5, 2, 3, klíč na kola 7mm, skalpel a malé kleště. Dále si připravíme vazelínu do diferenciálu, olej do tlumičů a CA lepidlo (vteřinové). Tyto přípravky nejsou součástí stavebnice.
Před zahájením stavby doporučuji na spodním šasi srazit hrany jehlovým pilníkem a oblepit je CA lepidlem. Když už budete mít rozdělané lepidlo, klidně oblepte všechny díly z uhlíku. Nic tím nezkazíte, ale naopak oblepením hran zabráníte jejich poškození, které může snadno vzniknout zadrhnutím o koberec. Při stavbě narazíte na nutnost šroubovat šrouby M3 do plastu a všichni, kdo to někdy dělali ví, jaká je to dřina. Doporučuji proto předřezat závity závitníkem M3 II. stupněm (na dříku jsou dvě čárky). Touto předpřípravou si ušetříte spoustu nervů a mozolů na dlani při snaze chytit první závit. Tím, že použijete druhý stupeň, zachováte samojistící funkci plastu a šroub se nebude uvolňovat.
Nyní se dostáváme k samotnému popisu podvozku. Spodní uhlíkové plato má tloušťku 2,5 mm a umožňuje použití jak pěti tak i šesti článkové baterie, samozřejmostí je i možnost Li-Po baterie, které připevníte lepicí páskou. Horní výztuha má tloušťku taktéž 2,5 mm a výrobce nabízí jako tuning i tloušťku 2mm. Tento díl slouží k zvýšení krutu celého podvozku. Přední a zadní parohy mají tloušťku 3 mm a jsou do nich uchyceny nejen tlumiče, ale i horní spojovačky. Díky uložení v kloubu s excentrickou dírou můžete nastavovat roll center horního ramene (obr.2) ve čtyřech pozicích. Roll center spodních ramen se nastavuje stejně tak, jak to známe z ostatních závodních modelů. Další zajímavostí je nastavování zadního diferenciálu (obr. 3), který lze nastavit aniž byste museli demontovat jedinou součástku. Díky tomu je seřizování otázkou okamžiku a nemusíte se stresovat montáží několika šroubků a kola. Přední diferenciál tento model nemá a v krabicové verzi je pouze pevná přední osa tím nám odpadá nutnost ladit jeden diferenciál navíc. U dovozce je možnost objednat dodatečně přední diferenciál nebo volnoběžku. Díky tomu je uživatel schopen přizpůsobit jízdní vlastnosti modelu typu tratě a svému jezdeckému stylu. K tomu přispívají další možnosti nastavení vozu, jako je propad ramen, světlá výška, příklon a odklon kol, záklon rejdového čepu a další. Prostě a jednoduše tento podvozek je plnokrevný závodní vůz bez kompromisů.
Nasvědčují tomu i použité materiály při výrobě. Ramena jsou z plastu plněného skelným vláknem, domečky a držák motoru jsou z duralu, který má na sobě modrý elox. Tlumiče jsou taktéž z duralu a oproti plastu je to znát na kvalitě tlumení. Převodová kola používají modul 64DP, což je po přepočtu na metrickou soustavu 0,4m. Díky tomu se dostaneme na převod 41/100, který je povolen v Čelákovicích. Stálý převod řemene činí 20/34 a po vynásobení je celkový převod modelu 4.14. V Čelákovicích na Active cup je povolen celkový převod 4, takže u Atomicu můžeme použít maximálně 42 zubový pastorek, aby bylo vše v souladu s pravidly pořadatele.
Po dlouhých úvahách jsem se rozhodl použít elektroniku od firmy LRP a to motor X12 17.5 a regulaci Sphere competition 2007 edition. Servo pro řízení jsem použil od firmy Hitec HS-625MG a řídicí systém od firmy Spektrum DX3R. Pohonné baterie používám LiPo, firmy Dualsky, 5000mAh a karosérii Mazda 6 o velikosti 1:10M. Už první ostré nasazení vozu do závodu potvrdilo kvalitu použitých komponentů a zatím model jezdí bez sebemenších problémů a nehod.
Příprava vozu na závod spočívá v kontrole všech pohyblivých součástek tak, aby chodily lehce a nezadrhávaly se a v pečlivém naplnění tlumičů a doladění set-upu podle tratě a povrchu. Během stavby nastavíte vůz do základního nastavení, které stačí na běžné rekreační ježdění kolem domu. Tím, že se jedná o závodní vůz, by byla škoda neprotáhnout ho někde na závodech a popasovat se se soupeři. Závodní nastavení už vyžaduje určité zkušenosti, nebo radu kamaráda, který má znalosti s nastavováním modelu. Naštěstí výrobce má v návodu základní setup list, od kterého se můžete odpíchnout při nastavovaní modelu. Jako tuning doporučuji pořídit do zadního diferenciálu keramické kuličky a to proto, že tvrdost přítlačných talířků je 51HRC a to si přímo říká o jejich použití. Zlepšíte si tím možnosti v nastavení diferenciálu a odpadne vám nutnost měnit obyčejné kuličky za nové. Pro další vylepšení vozu doporučuji zakoupit stabilizátory, které slouží k jemnému doladění bočních náklonů vozu ve středních částech zatáčky.
Tímto se dostávám k závěru tohoto testu a po výše uvedených zkušenostech musím konstatovat, že se jedná o velmi kvalitní podvozek , se kterým si na závodech rozhodně ostudu neuděláte.
Upgrade